Som en del av vår skrivbordsundersökning dök vi ner i nuvarande berättelser om hållbarhetsövergångar i våra fallstudieregioner och utforskade både vanliga och alternativa mediekällor. Vi fann att inhemska, europeiska och internationella röster dominerar det offentliga samtalet om omställningsfrågor i Sverige.
Ulf Kristersson, Sveriges statsminister, är en av de personer som oftast citeras av de mest inflytelserika medierna. Han hamnade i rampljuset när hans koalitionsregering meddelade ett beslut om att backa i fråga om politiken för att minska utsläppen av växthusgaser.

Jernkontoret - stålproducenternas organisation - har varit en inflytelserik röst till förmån för en utfasning av fossila bränslen inom industrin i Sverige. Jernkontoret har stöttat viktiga berättelser om olika potentiella vägar för utfasning av fossila bränslen inom stålindustrin och om stålföretagens planer på att bygga en vätgasanläggning för att stödja den ekonomiska omvandlingen av Norrbotten.
Region Norbotten, ett Norbotten-baserat företag med fokus på hälso- och sjukvård, regional utveckling och kultur, har gjort en spin på frågan om ekonomisk utveckling genom att hävda att ”100 000 nya invånare kommer att lockas till Norbotten” tack vare de nya gröna industriella investeringsprojekten.
Miljöpartiet de Gröna intar en mer medveten hållning och sprider berättelser om hotet från utarmningen av naturresurserna och hävdar att ”omställningen måste ske med omsorg om samhällen och natur”.
Vilka medier påverkar din uppfattning om omställningen till hållbar utveckling?